Innhold

Innhold er den største påvirkningen vi kan gjøre for at en nettside skal rangere høyere i søkemotorer. I tillegg vil det ha en mye mer langvarig effekt enn annonsering. Det er et par ting man må tenke på når man skal produsere innhold som rangerer og presterer.

Tekst

Mye tekst på nettsiden er alltid bra. Men, for at dette skal ha en positiv innvirkning må den være relevant, unik og interessant.

Bilde

En nettside med bilder er alltid mer interessant enn en uten, men visste du at måten vi legger inn bilder påvirker SEO?

Video

Det å ha en video på nettsiden, eller en YouTube kanal linket tilbake til nettsiden har stor innvirkning på din rangering.

SEO forklaring

SEO er nok kjent for mange, men hva er det egentlig?

«SEO» står for søkemotoroptimalisering, dette vil si at det finnes enkelte tiltak vi kan gjøre for at nettsiden eller nettbutikken skal komme høyere opp i søkeresultatene. Dersom tiltakene er gode nok, vil dette ha stor effekt, og din nettside vil dukke opp når personer søker på ord eller tjenester som er relevante for din nettside. Det finnes to måter å påvirke din rangering av SEO på, og det er teknisk SEO og innhold, begge er like viktige for å oppnå best mulig resultat.

Innhold

Det å ha rikelig, relevant, interessant og unikt innhold på nettsiden er ekstremt viktig. Dersom søkemotorer analyserer at det er tynt med tekst eller at nettsiden bare er en ren fremvisning av produkter, vil den automatisk rangeres lavere. Det samme gjelder dersom innholdet ikke er relevant for søkeordene som er brukt, eller at det rett og slett er samme tekst som finnes på andre sider. Når vi snakker om innhold er det viktig at det er engasjerende og unikt, samtidig som at det er rikelig med mengde. Det er først da at søkemotorene begynner å legge merke til nettsiden og den vil begynne å krype oppover på søkeresultatene, kanskje også forbi rivalene.

Men hva er innhold?

Innhold er tekst, bilde og video. Dette er det innholdet som i all hovedsak blir analysert og rangert av søkemotoren. Det som er viktig å huske på, er at innholdet også må være leselig og gjerne lett leselig. Dersom det finnes mange skrivefeil i en tekst, eller at teksten er tung å lese, vil den ikke rangeres godt. Grunnen til dette er at søkemotorer vil over tid analysere nettstedet opp mot hvor mange som forlater nettsiden din, derfor er det viktig at vi ikke kun tenker på søkemotorene, men også de besøkende som skal oppleve innholdet.

Teknisk SEO

Når vi snakker om den tekniske biten av SEO, snakker vi om linker, meta-beskrivelser, søkeord, alternative tekster til bilder, alternative tekster til videoer, bruken av overskrifter i tekst, indeksering av sider og titler på alle mediefiler vi legger ut. Dette er ikke nødvendigvis tiltak som er mulig å se for besøkende på nettsiden din, men det vil allikevel ha en stor innvirkning på hvordan nettsiden rangeres. For eksempel er det ikke alle som kan se bilder, da er det nødvendig at det ligger en alternativ forklarende tekst på bildet, som vises dersom noen ikke kan se bildet, eller bruker blindeskrift for å lese nettsiden.

Dette gjelder også for meta-beskrivelsen. Når en person er inne på en artikkel eller underside på nettsiden din, vil de ikke kunne se meta-beskrivelsen, men hvis den samme personen søkte opp artikkelen i Google, er det meta-beskrivelsen som forklarer hva som er på linken som fører til nettsiden, det samme gjelder også for tittel.

Ønsker du å vite mer?