Google Min Bedrift er et nyttig verktøy alle bedrifter bør benytte seg av!

En «Google My Business» er en bedriftsprofil som kommer i søkeresultatene for lokalsøk utført i søkemotoren til Google.

Google har automatisk opprettet en bedriftsprofil for alle bedrifter de kjenner til som har en fysisk adresse. Denne profilen inneholder grunnleggende informasjon om bedriften. Det er ingen som styrer den annet enn folk som får frem denne profilen kan komme med forslag til endringer slik som åpningstider, bilder av bedriften, telefon nummer og tilsvarende.

Men en egen Google Min Bedrift kan du selv få kontroll på det som blir publisert. Dette er et svært effektivt verktøy for søkemotoroptimalisering og øke din bedrifts lokale digitale synlighet. Det er et verktøy du kan bruke til å nå ut til kunder allerede når de søker etter produkter og tjenester du tilbyr allerede i søkeresultatet. En Google Min Bedrift profil er den eneste måten du kan ta eierskap til bedriftsprofilen for din bedrift.

Som nevnt over får du en bedriftsprofil i Googles søkeresultat men hva gjør den? Den kommer opp i søkeresultatene for de som søker på tjenester og produkter som «rørlegger», «reparere klær», «systue», «bilverksted» og tilsvarende! Den kommer opp sammen med andre bedrifter som også tilbyr de samme tjenestene som deres bedrift i lokalområdet. Derfor er det viktig at informasjonen stemmer 100% og at den skiller seg ut! Du må gjøre slik at det er din bedrift de som søker på tjenestene velger din profil.

Google My Business blue logo

Hvorfor kommer jeg bare opp lokalt?

Lokalsøk er google sin måte å presentere det som de anser som er mest relevant for den som søker. Hele 49% av de som søker på Google søker ikke på hele internett! De søker kun i en lokal index av alt som er tilgjengelig slik at Google kan gi de beste resultatene tilgjengelig. Det er liten vits at du finner et bilverksted som kan utføre reparasjoner på andre siden av landet eller et verksted til mobiltelefonen din i Nord Amerika?

 

Det er viktig at du treffer de kundene som er i det området deres bedrift er tilgjengelig for når kundene trenger det. Vise hvilke produkter og tjenester du har å tilby må vises på best mulig måte og med riktig bruk kan du hente kundene rett inn i handelskanalene dine på nett.

Fordelen med en bedriftsoppføring i Google.

Den er lokal. Den fanger de som handler dine tjenester og produkter på nett sammen med de som søker etter lokale bedrifter som kan hjelpe de med hva enn de måtte lure på.

Du kan ta direkte kontakte med forbrukerne.  Det er mange måter forbrukere, kunder, kan samhandle med din Google Min Bedrifts oppføring. De kan skrive anmeldelser, sende meldinger til dere, få telefonnummeret direkte inn på telefonen, se åpningstider og hvor travelt det normalt er i butikken. Du kan svare på anmeldelser, meldinger og spørsmål stilt til din bedrift rett i løsningen.

Du får innsikt i Google Min Bedrift sitt kontrollpanel som gir deg nøkkeltall på ditt publikum og lokal søkeytelse. I analysen kan du se på søketermer kunder bruker for å finne din profil. I rapporten kan man se om de fant dere gjennom et Google søk, eller gjennom kartfunksjonen Google Maps, hva som blir trykket på i bedriftsprofilen og hvordan dine bilder gjør det i forhold til andre profiler i samme bransje. Det går an å koble denne analysen sammen andre analyseverktøy som Google Analytics.

Benytt deg av lokal søkemotoroptimalisering. På samme måte som Google bruker komplekse algoritmer for å rangere nettsider har de en egen for bedriftsprofiler. De bruker systemer for troverdighet, innhold og nøkkelord gjennom hele sin prosess. Dette skiller gode fra dårlige oppføringer, og de beste er de som blir vist.

Den er synlig på alle plattformer. Uansett om kundene dine søker på telefon, datamaskin eller nettbrett vil profilen din være synlig. Dynamikken i oppføringen gjør at du kan oppnå svært bred rekkevidde, eller en veldig spisset rekkevidde basert på dine målgrupper.

Sikt med innholdet. Som nevnt over kan du nå bredt eller spesifikt. Med å bruke de rette søkeordene nå de du er ute etter å nå ut til. Ikke bli vist på tjenester du ikke tilbyr slik at du kaster bort deres tid på å svare henvendelser dere ikke kan hjelpe med.

Hva med den profilen som allerede er der?

En bedriftsprofil inneholder begrenset med informasjon om deres bedrift. Men gjennom en Google Min Bedrift profil kan du selv bestemme hva som skal være tilgjengelig. Er du stengt på helligdager eller døgnåpen? Dette kan du selv vise direkte til de som søker på dine tjenester og produkter. Profilen kan linke inn til din nettside og til spesifikke tjenester og salgskanaler på din nettside.

Totalen og nøyaktigheten av bedriftens profil påvirker rangeringen, så sørg for å oppgi den informasjonen som er forespurt i hver eneste del av Google Min Bedrift oversikten. Det som er spesielt viktig er kontaktinformasjon, spesielle åpningstider og attributter.

 

Bildet viser hvordan NSN AS sin Google Min Bedriftsprofil ser ut

Men hvorfor skal jeg gjøre alt dette?

Det er derfor vi er her. Vi hjelper deg med dette og sammen kan vi lage en profil som øker trafikken inn på deres nettsider. I tillegg kan vi hjelpe deg å forstå hvordan rapportene fra profilen deres når den er oppdatert.

Vi kan hjelpe deg med å ta en gjennomgang av deres bedrifts oppføring og synlighet i Google. Sammen kan vi vise deres bedrift fra riktig side og bistå deg med å enten oppdatere selv eller du kan la oss styre din profil.

Ta kontakt med oss gjennom vårt skjema under så avtaler vi et tidspunkt vi kan gå igjennom deres digitale synlighet sammen. Du kan også ringe oss på:

21 00 01 00 eller sende epost til kundesenter@nsn.no

Vi gleder oss til å høre fra deg!