Er du kunde av NSN eller ARGO? Velkommen til vårt kundesenter, her finner du viktig informasjon.

Verdien av et velfungerende kundesenter merkes først når en problemstilling melder seg.
Derfor legger vi stor vekt på at våre kunder skal få effektive og presise svar.
Vi anbefaler deg å se gjennom våre ofte stilte spørsmål her inne på vårt kundesenter.

  • E-post kundesenter@nsn.no
  • Åpningstider Mandag - fredag 08.00 - 16.00

Domene

  • Jeg ønsker å bestille nytt domene

    Dersom du ønsker å bestille et domene og ønsker at vi skal hjelpe og supportere domenet, kan dere ta kontakt med oss. Vi anbefaler altid at dere sjekker at domenet er ledig før det bestilles.

    For .no domener kan dere sjekke her.

    For andre domener (eks. .com .net) kan dere sjekke her.

    Deretter kan du ta kontakt med oss via e-post kundesenter@nsn.no. For at vi skal kunne bestille et domene er det viktig at bestilling sendes inn skriftlig slik at vi har en skriftlig bekreftelse. Du kan også bruke samme e-post adresse til å forhøre om pris.

  • Hvordan endre DNS oppføringer?

    Det finnes 2 metoder for deg som kunde å få endret DNS oppføringer på ditt domene.

    Det første alternativet er å logge inn på domene-administratoren, da følger du denne guiden, dersom du ikke har mottatt innlogging for kundesenteret i Webhuset, kan du be om dette ved å sende en e-post til kundesenter@nsn.no

    Når du har innlogging til Kundesenter hos Webhuset kan du følge denne instruksjonen:

    1. For å redigere DNS-innstillinger må du ha tilgang til kundesenter hos Webhuset. Innloggingsbildet finner du her: https://www.webhuset.no/logg-inn/

    2. Her må du logge inn med en epostadresse som vi har registrert som kontaktperson for kundeforholdet. Husker du ikke passordet til kundesenterets innlogging kan du nullstille dette ved å velge «glemt passord» i innloggingsfeltet.

    3.  Velg «Domene» øverst i menyen

    4. Velg domenenavnet det gjelder fra listen over domener

    5. Velg «DNS» og deretter «DNS-oppføringer» og gjør dine endringer.

     

    Det andre alternativet er at du som er kontaktperson for ditt domene sender DNS oppføringene du vil ha endret/oppført til e-post kundesenter@nsn.no, da vil vi legge dette inn for dere. Dette alternativet har en kostnad på 695,- eks. mva. per gang vi må gå inn og gjøre endringer. Vi anbefaler derfor at dere samler alle endringer i en e-post slik at vi kun trenger å gå inn én gang.

  • Hvordan endre eier?

    Det er viktig at man skifter eier på .no-domener hvis man endrer organisasjonsnummer — for eksempel hvis du har gått fra ENK til AS eller har solgt foretaket ditt til en større bedrift. Hvis foretaket som står som eier av et .no-domene ikke finnes i Brønnøysundregisteret vil Norid ta nettsiden ned.

    For å gjennomføre et eierskifte er det et engangs-gebyr. Dette er likt det gebyret Norid tar for å opprette et domene. Vi trenger også en del opplysninger om organisasjonen som skal ta over domenet og en egenerklæring:

    Navn på foretak:
    Organisasjonsnummer:
    Adresse:
    Telefon:
    Epost:

    Navn på juridisk kontaktperson:
    Epost til juridisk kontaktperson:
    Telefon til juridisk kontaktperson:

    Du kan generere egenerklæring her. Denne må sendes til oss på kundesenter@nsn.no i utfylt tilstand.

  • Hva koster et domene?

    For å holde et domene hos oss i NSN medfølger det to kostnader etter prisjusteringen den 01. Januar 2019.

    DNS-Serveravgift: 130,- NOK eks. mva.
    Vedlikehold domene: 299,- NOK eks. mva.

    Alle priser er per domene.

  • Jeg trenger flyttekode

    Dersom du ønsker å flytte domenet ditt til en ny leverandør trenger du noe som heter for flyttekode, i noen tilfeller kalles det for autorisasjonskode. Denne er nødvendig for at din nye leverandør skal kunne hente domenet og det er denne som gir din nye leverandør tillatelse til å hente domenet fra oss.

    For å få hentet ut denne koden er det nødvendig at kontaktpersonen som er registrert på ditt domene sender henvendelsen til e-post: kundesenter@nsn.no slik at vi har dette skriftlig.

    Dersom du har tilgang til domeneadministrasjonen, finner du flyttekoden selv her inne, den ligger under «Registry».

    Flyttekoden er gratis.

  • Jeg ønsker tilgang til admin av domenet

    Dersom du ønsker tilgang til domene-administratoren må det sendes en skriftlig henvendelse til kundesenter@nsn.no der det bes om dette. Dersom det ikke er kontaktperson som skal ha denne tilgangen, må det også sendes ved en bekreftelse fra kontaktperson registrert hos oss, som gir fullmakt/tillatelse til dette. Dette må også sendes skriftlig per e-post til kundesenter@nsn.no fra kontaktpersons e-post adresse.

E-post

  • Jeg får ikke sendt e-post

    Dersom du ikke kan sende epost fra ditt e-post program kan det være flere løsninger på problemet. Under finner du løsningsforslag som kan hjelpe:

    1. Sjekk internett tilkoblingen din.

    Dersom du ikke har internett tilkobling må du kontakte din leverandør.

    2. Legg inn passordet på nytt i e-post innstillingene.

    Husk å oppdatere etter du har lagt inn passordet på nytt.

    3. Resett passordet til eposten, og legg deretter inn passordet på nytt.

    Instruksjoner for hvordan du resetter passordet finner du under spørsmålet «Hvordan kan jeg endre passord?» rett under her.

    4. Se til at server innstillingene på mailklienten er korrekte.

    Bla ned til «hvor finner jeg serverinnstillinger», sjekk at din e-post står oppført med server innstillingene som er oppført her. Sørg for å benytte korrekte innstillinger for din e-post klient.

    5. Se til at du har en tilstrekkelig oppdatert versjon av mailklienten.

    Noen ganger blir e-post klienter utdatert, og det kan være behov for å oppdatere til en nyere versjon. Undersøk dette med din leverandør av eksempelvis Outlook, Applemail etc.

    Skulle ikke noen av forslagene over hjelpe er du velkommen til å kontakte oss for videre undersøkelse av problemet. Da tar du kontakt på kundesenter@nsn.no eller tlf. 21 00 01 00

  • Jeg får ikke motta e-post

    Dersom du ikke mottar epost fra ditt e-post program kan det være flere løsninger på problemet. Under finner du løsningsforslag som kan hjelpe:

    1. Sjekk internett tilkoblingen din.

    Dersom du ikke har internett tilkobling må du kontakte din leverandør.

    2. Legg inn passordet på nytt i e-post innstillingene.

    Husk å oppdatere etter du har lagt inn passordet på nytt.

    3. Resett passordet til eposten, og legg deretter inn passordet på nytt.

    Instruksjoner for hvordan du resetter passordet finner du under spørsmålet «Hvordan kan jeg endre passord?» rett under her.

    4. Se til at server innstillingene på mailklienten er korrekte.

    Bla ned til «hvor finner jeg serverinnstillinger», sjekk at din e-post står oppført med server innstillingene som er oppført her. Sørg for å benytte korrekte innstillinger for din e-post klient.

    5. Se til at du har en tilstrekkelig oppdatert versjon av mailklienten.

    Noen ganger blir e-post klienter utdatert, og det kan være behov for å oppdatere til en nyere versjon. Undersøk dette med din leverandør av eksempelvis Outlook, Applemail etc.

    Skulle ikke noen av forslagene over hjelpe er du velkommen til å kontakte oss for videre undersøkelse av problemet. Da tar du kontakt på kundesenter@nsn.no eller tlf. 21 00 01 00

  • Hvordan setter jeg opp min e-post?

    Guiden viser den mest brukte e-post klienten som er Outlook. Dersom du ønsker guide på en annen klient kan du klikke på denne linken! 

    Steg 1 – Gå til Fil

    Åpne Outlook og klikk på Fil i øvre venstre hjørne.

    Steg 2 – Klikk på Kontoinnstillinger og gå til Serverinnstillinger

    1. Velg den e-posten du vil sjekke innstillingene for i feltet for nedtrekksmeny ved toppen av skjermen.
    2. Klikk på Kontoinnstillinger.
    3. Klikk på Serverinnstillingeri den nedtrekksmenyen som kommer fram.

    Steg 3 – Kontroller innstillinger for innkommende e-post

    Innstillingene for innkommende e-post burde være følgende:

    • Brukernavn: Den fullstendige e-postadressen din
    • Passord: Passordet du bruker på din e-postadresse
    • Server: imap.webhuset.no
    • Port: 993
    • Kryptering: SSL/TLS
    • Sikker godkjenning av passord (SPA): Nei

    Hvis alt stemmer, klikk på Utgående e-post.

    Steg 4 – Kontroller innstillinger for utgående e-post

    Innstillingene for utgående e-post burde være følgende:

    • Server: smtp.webhuset.no
    • Port: 465
    • Kryptering:SSL/TLS
    • Sikker godkjenning av passord (SPA):Nei
    • Sikker godkjenning av utgående server:Ja, med de samme innstillingene som den innkommende serveren

    Hvis alt stemmer, klikk på Neste.

    Steg 5 – Ferdig!

  • Hvor finner jeg serverinnstillinger?

    Under finner du ulike varianter for serverinnstillinger for epostkontoer hos oss.

    Hvilke innstillinger du skal benytte avhenger av om du har en IMAP-konto eller en POP-konto. Lenger ned på denne siden kan du lese om forskjellen på disse.

    Det er svært viktig at du ikke endrer fra en POP-konto til en IMAP-konto uten å ta en backup fra epostene dine først. Da risikerer du at disse forsvinner.

    Innstillinger Webhuset (standard oppsett): 

    IMAP med SSL:
    Innkommende: imap.webhuset.no med port 993
    Utgående server: smtp.webhuset.no med port 465
    Godkjenning: epost adresse og passord.
    IMAP uten SSL:
    Innkommende server: imap.webhuset.no med port 143
    Utgående server: smtp.webhuset.no med port 587
    Godkjenning: epost adresse og passord.
    POP med SSL:
    Innkommende server: mail.webhuset.no med port 995
    Utgående server: smtp.webhuset.no med port 465
    Godkjenning: epost adresse og passord.
    POP uten SSL:
    Innkommende server: mail.webhuset.no med port 110
    Utgående server: smtp.webhuset.no med port 587
    Godkjenning: epost adresse og passord.

    Innstillinger NSN: 

    IMAP-konto:

    Innkommende server: mail.nsn.no med port 143

    Utgående server: smtp.nsn.no med port 2525

     

    POP- konto:

    Innkommende server: mail.nsn.no med port 110

    Utgående server: smtp.nsn.no med port 2525

    IMAP (anbefales) : 

    Dersom du har en IMAP konto vil epostprogrammet/ mailklienten din alltid inneha innholdet som ligger i innboksen på vår e-post server. Dette betyr at du uavhengig kan lese epost samtidig fra en mailklient som Outlook, på mobil, eller på webmail. Alle dine eposter vil da ligge lagret på vår server.

    Dette er svært nyttig dersom du ønsker å lese epost fra flere enheter. Som for eksempel både på kontoret, på farten til og fra møter, hjemme eller på hytta. Derom du sletter epost fra en av enhetene vil det også bli slettet fra dine andre enheter. På denne måten får du likt innhold uansett hvor du er.

    POP: 

    En POP konto laster ned all e-post i innboksen på ditt program, samtidig som det slettes fra e-postserver hos oss. Dette fører til at du ikke vil kunne lese e-post du har lastet ned et sted på en annen enhet, de vil kun være på en enhet.

  • Hvordan kan jeg endre passord?

    Dersom du har glemt passordet kan du lese mer om dette under «Jeg har glemt mitt passord», som ligger under her.

    Vær oppmerksom på at det kun er administrator for domenet som kan gjøre dette. Har du ikke en administator for domenet må du kontakte oss, så kan vi hjelpe deg.

    Vi gjør oppmerksom på satsene for support rundt dette: 

    Telefonsupport i forbindelse med domene og epost faktureres pr påbegynte halvtime (timesprisen er 1390,- eks mva)
    Endre passord på epost/kundesenter hos Webhuset: 695,- pr passord
    Utføre DNS endringer: 695,- pr endring

    Jeg har passordet mitt, men vil endre det

    Dersom du har passordet til eposten din, men ønsker å opprette et nytt passord kan du endre dette ved å logge deg inn på webmail gjennom denne siden: ox.webhuset.no

    Vær obs på at vi anbefaler at du setter et sterkt passord for dine epostkontoer. Et sterkt passord inneholder både små og store bokstaver, tall og gjerne spesialtegn som eksempelvis «&%?*».

    1. Velg menytasten nesten øverst i høyre hjørne. Velg deretter «Innstillinger».

    2. Velg alternativet «Grunnleggende innstillinger». Deretter velger du «Endre passord» nederst.

    Legg så inn ønsket passord. Husk å logge ut og inn igjen på løsningen etter passordbyttet for å fortsette å benytte webmail.

  • Jeg får mye spam i innboksen

    1. Sørg for at spamfilter er aktivert for din e-post

    Vi tilbyr et enkelt spam- og virusfilter for våre kunder som har e-post hos oss. Filteret går fra 1.0 til 6.0, der 1.0 er det strengeste nivået.

    Sørg for at filteret er aktivert for din epostadresse og undersøk dine innstillinger. Det vil trolig hjelpe å stramme inn mellom 0.05 og 1.0 per omgang. Vi anbefaler at du strammer inn i flere omganger dersom problemet er stort. Dersom du opplever at mailer som du egentlig skulle mottatt ikke kommer i din innboks bør du teste å slakke litt på filteret igjen.

    For å administrere dine e-postadresser og spamfilter må du være domene-administrator.

    2. Unngå å publisere e-postadressen din på nettsider

    Aktørene som sender ut denne type e-poster tråler nettet for e-post adresser publisert på åpne nettsider og kommentarfelt. Dersom du har adressen din publisert på nettsider fanges disse opp og de vil forsøke å sende deg spam.

    3. Ikke responder på e-postene

    Har du først mottatt denne type e-post er det svært viktig at du ikke responderer på disse. Da gjør du nøyaktig det aktørene ønsker at du skal gjøre. Spamere ønsker å få deg til å reagere på eposten slik at de vet at din adresse er aktiv og at e-postene blir lest. Dette øker verdien av adressen din, og den kan da bli solgt videre til andre aktører slik at du mottar mer spam.

    4. Ikke klikk på lenker i e-posten

    Uansett hva e-posten sier, stoler du ikke på aktøren så ikke klikk på noen lenker. Dette gjelder også lenker som sier «avmeld» eller lignende.

    5. Installer et ekstra spamfilter for din mail

    Mange e-post klienter som eksempelvis Outlook tilbyr spamfilter for innboksen i programmet sitt. Undersøk hvilke som er tilgjengelig for deg

  • Hvordan kan jeg bruke Webmail?

    Første gang du logger inn på webmail

    Første gang du logger inn på webmailløsningen ber vi om at du benytter denne linken for innlogging: https://www.webhuset.no/logg-inn/
    Velg deretter «Webmail & Open Exchange» for å logge inn.
    Du må også benytte denne selv om du tidligere har logget inn på den eldre versjonen av webmail.
    Benytt din epostadresse som brukernavn og passord for innlogging.

    Snarvei til webmail

    I ettertid, når den første innloggingen er gjort kan du også benytte denne snarveien til webmail: ox.webhuset.no

    Skulle du ha glemt ditt passord, eller trenge et nytt – ta kontakt med kontaktperson tilknyttet ditt domene. Kontaktperson kan få tilgang til å administrere passord gjennom administrasjons-siden for e-postadresser tilknyttet domenet.

  • Jeg ønsker å administrere min e-post

    For å administrere en eller flere av epostene tilknyttet ditt domene må du ha tilgang til domene-administrasjon hos Webhuset. Har du ikke tilgang til dette kan du kontakte oss, så vil vi gi kontaktperson for domenet tilgang til dette. Dette sendes inn skriftlig til kundesenter@nsn.no.

    Her inne kan du administrere alt fra passord på epostadresser, fraværsmeldinger, spam- og virusfilter, viderekoblinger etc.

    1. For å administrere e-post må du logge inn på Kundesenter hos Webhuset.

    Innloggingsbildet finner du her: https://www.webhuset.no/logg-inn/

    Hak av for «Kundesenter» og logg inn med ditt brukernavn og passord. Husker du ikke passordet til kundesenterets innlogging kan du nullstille dette ved å velge «glemt passord» i innloggings-feltet.

    Vær obs på at det ikke nødvendigvis er det samme passordet ved innlogging her som ved innlogging til din epostadresse.

    2.  Velg «Domene» øverst i menyen

    Noen ganger får du opp flere domener som du har tilgang til å administrere. Velg domenet du ønsker å endre e-postadressene til.

    3. Klikk fanen «Epost» -> deretter «Epostkontoer.

    Her vil du få opp en liste over alle epostadresser som er tilknyttet ditt domene. Velg den epostadressen du ønsker å administrere ved å trykke på tannhjulet på venstre side av epostadressen. Du vil da få opp en meny over innstillinger du kan gjøre for epostadressen.

  • Jeg har glemt mitt passord

    For å endre passord på en eller flere av epostene tilknyttet ditt domene må du ha tilgang til domene-administrasjon hos Webhuset. Har du ikke tilgang til dette kan du kontakte oss, så vil vi gi kontaktperson for domenet tilgang til dette. Dette sender du skriftlig til kundesenter@nsn.no.

    Her inne kan du administrere alt fra passord på epostadresser, fraværsmeldinger, spam- og virusfilter, viderekoblinger etc.

    Når du har innlogging til Kundesenter hos Webhuset kan du følge denne instruksjonen:

    1. For å endre passord må du logge inn på Kundesenter hos Webhuset.

    Innloggings-bildet finner du her: https://www.webhuset.no/logg-inn/

    Hak av for «Kundesenter» og logg inn med ditt brukernavn og passord. Husker du ikke passordet til kundesenterets innlogging kan du nullstille dette ved å velge «glemt passord» i innloggings-feltet.

    Vær obs på at det ikke nødvendigvis er det samme passordet ved innlogging her som ved innlogging til din epostadresse.

    2.  Velg «Domene» øverst i menyen

    Noen ganger får du opp flere domener som du har tilgang til å administrere. Velg domenet du ønsker å endre e-postadressene til.

    3. Klikk fanen «Epost» -> deretter «Epostkontoer.

    Her vil du få opp en liste over alle epostadresser som er tilknyttet ditt domene. Velg den epostadressen du ønsker å administrere ved å trykke på tannhjulet på venstre side av epostadressen. Du vil da få opp en meny over innstillinger du kan gjøre for epostadressen.

    Velg deretter «endre passord» og legg inn ønsket passord.

    Vær obs på at vi anbefaler at du setter et sterkt passord for dine epostkontoer. Et sterkt passord inneholder både små og store bokstaver, tall og har en god lengde».

Faktura

  • Jeg trenger kopi av faktura

    Du kan enkelt få kopi av din faktura, hent din faktura her. 

    Du kan også henvende deg til kundesenter@nsn.no for å få kopi av faktura utsendt fra vårt kundesenter.

    For at vi skal vite hvilken faktura dette gjelder, ber vi om du enten kan sende ved fakturanummer eller hvilken periode den gjelder fra.

  • Jeg ønsker å oppdatere min faktura-adresse

    Per dags dato tilbyr vi kun å sende utfaktura per e-post med vedlagt PDF-faktura. Vi tilbyr ikke EHF

    For at din faktura informasjon skal være oppdatert, ber vi om at dette sendes inn til kundesenter@nsn.no slik at alt står riktig i våre systemer.

    Det er alltid kundens eget ansvar å ha oppdatert faktura informasjon i våre systemer, derfor anbefaler vi alle våre kunder å påse at all informasjon er sendt inn.

    Informerer også om at faktura per post medfører ekstra kostnad i forhold til e-post faktura.

  • Hva er min oppsigelsestid?

    Oppsigelsestiden for din avtale vil variere ut i fra hvilken avtale du har underskrevet. Du finner alltid oppsigelsestiden på din signerte avtale hvor våre avtalevilkår ligger.

    Du kan også finne våre standard avtalevilkår på din faktura. I henhold til våre standard avtalevilkår ber vi om at oppsigelse blir sendt inn skriftlig til kundesenter@nsn.no innen 30 dager før avtalefornyelse. Dette er på grunn av at vi har årlige kostnader knyttet til våre underleverandører som henger sammen med din avtale med oss. Dersom en oppsigelse kommer senere enn 30 dager før avtalefornyelse, må du som kunde fortsatt dekke årlige kostnader.

  • Hvor finner jeg mine avtalevilkår?

    Dersom du ønsker å lese våre standard avtalevilkår kan du klikke her.

  • Har det vært en prisjustering?

    Endring av priser i fra 1. januar 2024

    De siste 10 årene har vi kun økt prisen på et par produkter. Fra og med 1. januar 2024 øker alle våre priser med 10 %. Dette skyldes i hovedsak at våre innpriser har økt, drifte servere har blitt mye dyrerere de siste årene, strømprisene og backup kostander har også økt kraftig.

    10. oktober 2023

GDPR/SSL

  • Hva er HTTPS og SSL sikkerhetssertifikat?

    Som du kan se på bildet under, startet nettlesere i 2018 å gi beskjed til besøkende dersom nettsiden din var sikret med et SSL-sikkerhetssertifikat eller ikke.

    Kilde: https://www.searchenginejournal.com/google-sets-https-deadline/236225/

    SSL sikkerhetslås

    Dersom nettsiden er sikret vil den vises med en hengelås i søkebaren.

    Nå i nyere tid kan til og med søkemotoren stoppe besøkende helt til å besøke din nettside og den besøkende vil få et varsel om at de nå er på vei inn på et usikret nettsted. Dette kan påvirke din trafikk grundig.

    Vi anbefaler alle våre kunder å få installert et sikkerhetssertifikat (HTTPS/SSL) på sine nettsider. Med et sikkerhetssertifikat installert så blir dataene som sendes mellom dine besøkendes datamaskin og nettstedet ditt kryptert.

    Dette er et ekstra lag med sikkerhet som gjør at andre ikke kan fange opp og lese data som sendes mellom deg/kunden og nettsidens server. Noe som fører til at både personvern og sikkerhet er bedre ivaretatt for både din bedrift og dine kunder.

    Hvilke fordeler har HTTPS?

    •  Økt sikkerhet for deg og dine kunder
      Data som sendes mellom ditt nettsted og enheten som benyttes krypteres og sendes slik at ingen uvedkommende kan lese dataene.
    •  Økt tillit fra dine kunder
      Når https er installert vil dine kunder får opp en hengelås i sin nettleser i det de besøker dine sider. Dersom du ikke har sertifikatet installert kan kundene oppleve å få advarsler om at siden kan være utrygg i det de går inn på dine nettsider.
    •  Høyere rangering i Google
      En av faktorene for å komme høyt opp på organisk søk i Google er at siden blir vurdert som trygg. Dette sikres blant annet gjennom HTTPS/SSL.

    Hva koster HTTPS/SSL?

    Et SSL sikkerhetssertifikat har en årlig kostnad på 500,- som faktureres en gang i året. I tillegg kommer det oppsett og testing hvor vi fakturerer for medgått tid. Vår timespris er 1390,- og det anslås 2 timer for oppsett av Https/SSL.

  • Personvernloven - GDPR

    Vi anbefaler alle våre kunder å gjøre noen tilpasninger på websidene for å dekke kravene som fremkommer av ny personvern lov (GDPR).

    General Data Protection Regulation er en forordning som skal styrke og harmonisere personvernet ved behandling av personopplysninger i Den europeiske union (EU).

    I Norge trådte forordningen i kraft 20. juli 2018. Vår anbefaling er å skrive en egen «Personvernerklæring», som vi da linker til fra en «cookie» (informasjonskapsel)-varsel som dukker opp første gang en kommer inn på siden. Dette er et varsel som besøkende må klikke «Godta, og forstå», altså samhandle slik at man er sikker på at det er godtatt.

    Se et eksempel på bunnen her: http://advokatsylte.no/ Implementering av et slikt varsel vil være en jobb på ca 2-3 timer a 1390,- eks. mva. Dersom du ønsker hjelp til å skrive innholdet i personvernerklæringen er dette også noe vi kan hjelpe med. Det vil da koste ca en ekstra time (1390,-). Er dette interessant? Send oss da gjerne en e-post til kundesenter@nsn.no.

    Hovedkravene i personvernloven er

    1. Samtykke

    2. Rett til sletting («retten til å bli glemt»)

    3. Dataportabilitet

    Sanksjoner

    • En skriftlig advarsel i tilfeller av førstegangs og ikke-tilsiktede brudd krav om jevnlig tilsyn en bot på opptil 10 000 000 EUR eller, for foretak, opptil 2 % av forrige regnskapsårs totale årlige omsetning på verdensbasis.
    • En bot opp til 20 000 000 EUR, eller, for foretak, opptil 4 % av forrige regnskapsårs totale årlige omsetning på verdensbasis.

    Send din bestilling på e-post: kundesenter@nsn.no

  • Hva skal stå i personvernerklæringen?

    I henhold til personvernloven er det flere punkter som må være til stede når du utfyller din personvernerklæring.
    Disse finner du listet under:

    • Hvem er ansvarlig for oppbevaring av personlig data; Her må det oppgis hvem som har hovedansvaret for oppbevaringen av personlige data som er innsamlet på din nettside. Det skal fylles ut både navn og kontaktopplysninger.
    • Hvorfor samles det inn data? Det må tydeliggjøres i personvernerklæringen hvorfor det samles inn personlige data og i hvilket formål disse dataene benyttes.
    • Har du et rettslig grunnlag for å samle inn data? Det skal alltid oppgis hva som er grunnlaget for at du samler inn personlige data på ditt nettsted, her må det vises til din virksomhets hjemmel for å samle og behandle personlig data.
    • Hva samles inn? Det må også tydeliggjøres hvilke data som samles inn, altså hvilke typer personlige opplysninger som samles inn på nettsiden.
    • Hvor blir dette hentet inn fra? Det skal informeres hvor dataen blir hentet fra.
    • Blir data hentet inn frivillig? Dersom informasjonen blir direkte hentet fra personene som blir registrert, skal det informeres om dette er frivillig for vedkommende å gi fra seg informasjonen.
    • Har tredjeparter tilgang til opplysningene som blir registrert? Hvis noe av dataen blir utlevert til en tredjepart, skal det informeres om hvilke opplysninger dette er og hvem som er tredjeparten(e).
    • Hvordan blir opplysningene lagret og hvordan blir de slettet? Det skal alltid informeres om hvordan opplysningene blir oppbevart, samt skal det beskrives hvordan og når disse blir slettet.
    • Hva for noen rettigheter har den som er registrert med personlige data? Her skal det beskrives hvilke rettigheter vedkommende som er registrerte har. Blant annet skal det opplyses om retten til innsyn i egne data, og det skal tydeliggjøres krav om retting og/eller sletting av data. Det skal også opplyses om hvilke lovverk som er gjeldende.
    • Hvordan beskyttes personlig data? Det skal beskrives hvilke tiltak som er gjort for å verne personlige opplysninger, dette skal informeres så langt det ikke svekker sikkerheten rundt personlige opplysninger.
    • Til slutt skal det legges inn kontaktinformasjon. Det kan også legges ved et skjema for krav om innsyn i personlige opplysninger, eller krav om sletting/redigering, men det er ikke et krav, det viktigste er at det ligger kontaktinformasjon.
  • reCaptcha

    reCaptcha på ditt kontaktskjema.

    Opplever du mye spam gjennom ditt kontaktskjema?

    Noen ganger kommer det spam gjennom kontaktskjemaer på nettsider. I noen tilfeller forårsakes dette av mennesker som sender inn spam manuelt, men i mange tilfeller er dette forårsaket av spambots. En spambot er er et automatisert dataprogram som er utviklet for å søke på internett etter e-postadresser som kan brukes til å sende spam til. Disse spambotene «angriper» også i noen tilfeller kontaktskjemaer. Av og til sender de én epost, av og til sender de tusen. Dette er svært varierende. Likt for alle utsendelsene er at dette kan være svært plagsomt og irriterende for mottaker.

    Hva kan man gjøre med dette?

    Det er dessverre ikke én løsning som kan motstå all spam som blir sendt gjennom et kontaktskjema. Menneskelig spam vil ofte komme gjennom skjemaet likevel, men store deler av spam sendt gjennom kontaktskjemaer er generert av spambots. Når det kommer til disse innsendelsene finnes det en løsning som kan forhindre store deler av spammen.

    reCaptcha er en metode som skiller mennesker fra roboter når de fyller ut skjemaer. Dette er en test som innsender må utføre før de kan sende inn sin henvendelse. I de fleste tilfeller må innsender kun hake av for «jeg er ikke en robot». Dersom innsender har fylt ut mange av denne type skjema den siste tiden vil de kanskje måtte utføre en annen form for test som å velge alle bildene som har trafikklys eller lignende.

    Ønsker du reCaptcha på ditt kontaktskjema?

    Vi hjelper deg gjerne med å sette opp reCaptcha for ditt kontaktskjema. Denne løsningen tar vanligvis 1 time å implementere (á 1390,- eks mva pr time). Dette er en engangskostnad.

    Ta kontakt med oss i dag på kundesenter@nsn.no eller tlf 21 00 01 00, så hjelper vi deg!

Finner du ikke det du leter etter?

Du når oss på telefon 21 00 01 00 eller e-post: kundesenter@nsn.no.